Moetens en willens

Er zijn 2 tentoonstellingen die ik MOET bezoeken omdat ik zo graag WIL. Twee lijkt me haalbaar binnen de korte termijn dat deze lopen, zijnde het najaar.

Nieuwe tentoonstelling ‘Open kaart/Mapas abiertos’ in Bozar te Brussel: Latijns-Amerikaanse fotografen tonen samen 200 foto’s die atypisch zijn voor het continent. Lijkt me zeker de moeite waard om met mijn geliefde de fotograaf te bezoeken.

Een podcast beluisteren hierover? Hierzo.

Een voorsmaakje

De andere expo is eentje terug van weggeweest: Körperwelten. Deze tentoonstelling vindt plaats in de kelders van Kureghem, of beter gezegd onder het Slachthuis. Geen slechte keuze want de macabere tentoonstelling over de anatomie met échte mensenlichamen, kan altijd nog wel een grammetje meer ophef gebruiken. Ook frapant: bij de sectie vaakgestelde vragen vond ik deze opvallende Q&A terug:

Why are there not more women plastinates in the exhibits?

Sensitive to perceived community concerns, Dr. von Hagens did not want to appear voyeuristic in revealing too many female bodies. Further, he sees himself in the tradition of Renaissance anatomists, whose works traditionally included far more masculine than feminine bodies, since all but the reproductive systems are essentially the same. The musculature of male bodies is generally more pronounced and illustrates more aspects of the muscle system. The organs on display come primarily from the female body donors. However, since opening the exhibits, Dr. von Hagens has received numerous requests from women visitors to see more examples of female anatomy. Based on this, Dr. von Hagens has already added and will add more female plastinates to future exhibits.

Mijn lichtgevoelige ogen ga ik ter bescherming af en toe schuilhouden achter donkere brilglazen.

There are no comments on this post.

Geef een reactie

